Een woning kopen. Hoe werkt dat eigenlijk?

Dit is ‘m! Je hebt eindelijk jouw droomwoning gevonden. Na maanden van speuren op het internet en geduldig wachten, wil je jouw toekomstige nieuwbouwwoning kopen. Bij ons kan je deze woning 100% online kopen, via een makelaar of een combinatie van beiden. Maar, hoe werkt dat eigenlijk?

Gevonden!

Je hebt een project gevonden dat precies aansluit bij wat je zoekt. Wie weet heb je zelfs al een - of meerdere - favoriete woning(en). Om goed op de hoogte te blijven, meld je je via de footer of woningtype/bouwnummer meteen aan voor de projectnieuwsbrief en maak je vervolgens een persoonlijk account aan. Het is belangrijk om je account binnen 24 uur te bevestigen, anders wordt je interesse voor het project na 24 uur verwijderd. De bevestigingsmail kan ook in je spambox terecht zijn gekomen. Nu kun je aan de slag met al jouw woonwensen en ben je ook automatisch aangemeld voor de maandelijkse gebiedsnieuwsbrief. Handig want zo blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen in het gebied!

Woning toevoegen aan wensenlijst

De bouwnummers waar je interesse in hebt, bewaar je overzichtelijk in jouw wensenlijst. Een woning toevoegen aan jouw wensenlijst is heel gemakkelijk. Je klikt op het hartje of de button ‘Wensenlijst’. Vervolgens wordt de woning automatisch opgeslagen. Supersimpel!

Voorkeuren doorgeven

Heb jij je ingeschreven voor de projectnieuwsbrief? Dan ontvang je op de dag dat de verkoop start een e-mail met een link naar de speciale verkooppagina. Op die pagina tref je ook de link naar het digitale inschrijfformulier. Op dat moment is op de website alle informatie beschikbaar waarop jij jouw keuze kunt baseren. Je kunt maximaal 5 voorkeuren doorgeven. Heb je je formulier ingestuurd en wil je nog wat aanpassen? Dat kan. Tot aan de sluitingsdatum is het mogelijk je voorkeuren te wijzigen. De eerdere inschrijving wordt daarmee overschreven. Je kunt je per toekomstig huishouden maar 1x inschrijven.

De toewijzing

Meer informatie over de toewijzingsprocedure vind je op de servicepagina 'Toewijzing'.

Optie

Nadat de Gemeente Beemster de toewijzing heeft verricht, word je door ons geïnformeerd of je de woning toegewezen hebt gekregen. Vervolgens accepteer je de optie in je Mijn Eigen Huis account. Je hebt 48 uur om de optie te accepteren. Vanaf dat moment heb je een optie op die woning. Heb je helaas geen woning toegewezen gekregen? Dan ben je reservekandidaat.

 

 

Wel een woning toegewezen

Wel een woning

Gefeliciteerd! Je hebt een woning toegewezen gekregen. De woning is gereserveerd voor jou; je hebt een optie. Nadat wij contact met je hebben opgenomen, heb je 48 uur de tijd om te beslissen of je de woning wilt kopen. Tijdens deze periode kun je vragen stellen aan ons of de makelaar. Die vragen stel je online of tijdens een fysieke afspraak. Ben je direct zeker van je zaak, dan maak je een tekenafspraak met de makelaar of je tekent zelfstandig online. Wil je er toch vanaf zien dan kan dat kosteloos en zonder verplichtingen.

Geen woning toegewezen gekregen

Geen woning

Helaas, er waren meer kandidaten dan woningen waardoor je geen woning toegewezen hebt gekregen. Je krijgt hiervan dan een bericht. Maar je kans is nog niet helemaal verkeken. Als iemand afziet van de koop, dan wijzen we opnieuw toe aan de hand van de registratienummers. Misschien heb je in dit geval meer geluk.

Contract digitaal tekenen

Je bent nu weer een stapje dichter bij de aankoop van jouw nieuwe woning. Je tekent twee contracten; één voor de grond die je van BPD koopt en één voor de woning die de aannemer voor je gaat bouwen. Deze contracten teken je digitaal. Dat kan bij de makelaar of gewoon thuis op de bank. Het is in je account altijd mogelijk deze keuze tussentijds aan te passen.

Om de contracten te ondertekenen ontvangt je een e-mail met een link naar de te ondertekenen overeenkomsten. Koop je samen met je partner dan krijgen jullie allebei separaat een e-mail. Je kunt het contract tekenen via de smartphone, tablet of PC. Dan volgen een aantal stappen. Allereerst identificeer je jezelf via iDIN en log je in bij je bank. Teken je bij de makelaar? Vergeet dan niet het verificatiemiddel van je bank (indien van toepassing) zelf mee te nemen. Je plaatst je naam en handtekening met de muis op PC en op tablet en mobiel met je vinger. Als alle partijen hebben getekend, vind je de contracten en de transactiebon terug in jouw account bij je Persoonlijke documenten.

Belangrijk!

Vul al je gegevens zo volledig mogelijk in in je persoonlijke account. Deze gegevens komen exact zo op de contracten te staan!

Digitaal met de makelaar

Ben je helemaal zeker dat je het huis wilt kopen, dan maak je een tekenafspraak met de makelaar. Er zijn 2 overeenkomsten die je eerst samen met de makelaar online doorneemt. Eén voor de grond en één voor de bouw van het huis. Zodra al je eventuele vragen door de makelaar zijn beantwoord, zet je je digitale handtekening. Dat doe je door jezelf via iDIN te identificeren en in te loggen bij je bank. Vergeet niet dit verificatiemiddel van je bank mee te nemen naar de makelaar. Je plaatst je naam en handtekening met de muis op PC en op tablet en mobiel met je vinger. De stap naar de volgende fase is gezet!

Thuis op de bank

Heb je na het bevestigen van de optie gekozen voor volledig online kopen? Dan doorloop je vervolgens nog enkele stappen die ervoor zorgen dat de online overeenkomsten op worden gemaakt. Stappen doorlopen? Dan staan de overeenkomsten binnen enkele werkdagen voor je klaar in je account inclusief de handtekening van BPD. Daarop plaats je vervolgens ook je eigen digitale handtekening. Identificeer jezelf via iDIN en log in bij je bank. Je plaatst je naam en handtekening met de muis op PC en op tablet en mobiel met je vinger. Op naar de volgende fase!

Na het plaatsen van jouw digitale handtekening in deze documenten, vind je de volledig ondertekende contracten ook weer terug in je persoonlijke account. Daar tref je tevens een transactiebon. Meer informatie over digitaal ondertekenen lees je bij de veel gestelde vragen en in jouw account.

Jouw woning!

Daarmee is jouw droomwoning dan écht jouw eigen woning! De bouw start op het moment dat minimaal 70% van alle woningen in het project is verkocht. Én als aan alle andere opschortende en ontbindende voorwaarden uit de koop- en aannemingsovereenkomst is voldaan. Hierover ontvang je van ons dan uiteraard een bericht.

Vanaf dat moment loopt het contact over de bouw van jouw woning hoofdzakelijk via de aannemer. De aannemer is dan jouw vaste aanspreekpunt. Samen met de aannemer maak je ook afspraken over het meer- en minderwerk en andere wensen over jouw woning. Via e-mail houden we je op de hoogte over de andere ontwikkelingen in jouw nieuwe buurt.

Meer weten over de toewijzing? Je leest het hier
Voldoende informatie? Bekijk het woningaanbod